Pojďme se podívat na rozdíl mezi tím, co vymyslely automobilky a co úředník a jestli je přínos větší z jedné nebo druhé skupiny.
1, Bezpečnostní pásy - nechci se zde zabývat úplnou historií, ale první automobilka, která zavedla sériově bezpečnostní pásy, byla Volvo. Jsem přesvědčen, že tento bezpečnostní prvek zachránil mnoho životů. V návaznosti na něj přišly úřednické nápady ve stylu povinnost. Je povinnost být za jízdy připoután. Z mého pohledu je to v mém zájmu a nepotřebuji na to zákon, na druhé straně přesto existuje nemálo lidí, kteří bezpečnostní pásy - pro mě nepochopitelně - nepoužívají. Když nezafunguje povinnost daná zákonem, přidá se zvukové znamení, která nás nemá upozornit, ale tak dlouho otravovat, až lidé přestanou tento zvuk vnímat nebo vrazí do zapínání jinou sponu, aby měli klid.
Moje hodnocení automobilka vs. úředník 1:0
2, airbagy - v roce 1972 se objevil první sériově vyráběný automobil s airbagy. Tyto vzduchové vaky jsou výborným bezpečnostním prvkem, který se přesunul pouze z volantu do kolenní, hlavové a jiné oblasti v automobilu. Náraz do airbagu není nic příjemného, ale rozhodně je lepší přežít s boulí než skončit s vážným zraněním.
Moje hodnocení automobilka vs. úředník 2:0
3, ABS - systém brzd, který zamezuje zablokování kol. Automobil vybavený ABS je při prudkém brzdění lépe ovladatelný a uvádí se také kratší brzdná dráha, i když ne vždy to 100% platí. Druhým nedostatkem je lidský faktor, jelikož podle mého odhadu nejméně 50% řidičů neumí ABS používat, jinými slovy nemají odvahu sešlápnout brzdový pedál nadoraz nebo jej po vibracích ABS do pedálu opět uvolní. V roce 2006 zavedl úředník povinnost, aby veškerá nově vyrobená auta měla ABS.
Moje hodnocení automobilka vs. úředník 3:1
Ale přešli jsme do 21. století a začala se úřednická mašinérie zrychlovat. Úředník vymyslel, že emise automobilek budou nižší. Myslím, že poručíme větru dešti se přeneslo do vymyslíme na úřadě, co je technicky proveditelné a automobilka, ať to nějak udělá. Z 6 válců jsme přešli na 4 válce a ze 4 válců na 3. Začaly se testovat vozidla za podmínek, které v reálném světě nelze dosáhnout, ale na papíře čísla vypadala hezky. Úředník měl svoji výhru. A tak se namlsal a začal snižovat na papíře emise více a více. Výsledkem je systém start stop, který sice reálně spotřebu nesnižuje, ale na papíře to opět vypadá hezky. Přidala se aféra diesel gate, která jen odkryla holou pravdu. Pokud úředník vymýšlí od stolu, buď to automobilka nezvládne a bude platit pokuty nebo si najde jinou "cestu". Normální by bylo zamyslet se a říct, už jsme příliš přitáhli normy. To se nestalo a tak po světě jsou desetitisíce a možná statisíce nových vozů, které nesmí jezdit nebo je majitelé vrátili. Automobilky to finančně ustály, ale vypouští se další a další emise na převážení, předělávání nebo likvidaci těchto vozů. Ale to nikomu nevadí... Zato úředník vymyslel další povinnost - nové vozy musí mít digitální příjem rádia. Pro automobilky to nebude problém. Připočtou digitální rádio do ceny vozu a zákazník ho zaplatí, bez ohledu na to, zda ho chce či nikoli. Mohl bych zmínit další vymoženosti, které automobilky musí dávat do svých aut a jako před rokem 1989 to dělá ouřada vyloženě pro naše dobro. Můj pohled je jednoduchý. Automobilky se vždy snažily přijít s inovacemi, aby nabídly něco více svým zákazníkům proti konkurenci. I bez nařízení z jakéhokoli úřadu se snižovala spotřeba a s ní spojené emise. Zvyšovala se aktivní i pasivní bezpečnost vozů. Od svíček ve světlometech jsme se dostali k halogenkám, xenonům a led světlům. Bohužel, automobilový trh je tak velký a atraktivní, že si na něm chce přihřát svoji polívčičku kdejaká propiska. Jenom nerozumím jedné věci. Pokud jsou omezení rychlosti a vymoženosti, které auta vylepšují tak atraktivní, proč úředníci nevyužívají těchto výhod jako první. Papaláši napříč Evropou nejezdí 3 válcovým jednolitrem, ale jejich V6 3.0 vypouští emisí asi o něco více. Omezení rychlosti sice platí pro všechny, ale modrý maják v limuzínách mnoho omezení anuluje a když už je za volantem nepřipoutaný a pod vlivem alkoholu jedoucí papaláš, má přece imunitu nebo vhodné konexe. Jsem rád, že jsem se narodil v roce tisícdevětset..... Lidé mohli kouřit, jsem nekuřák, auta mohla být hezká a různorodá a mohli jste si dát bůček nebo párek na ohni, který byl nezdravý."Je skvělé", když večer usínám a ráno se probouzím s pocitem, že někdo dnem i nocí bdí nad mým životem, aby byl krásnější.
Více na mém profilu :-)