Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Marie Terezie na ČT? Za mě 100% ano!

Ačkoli jsem viděl několik upoutávek, neměl jsem v plánu sledovat projekt České televize. Ke sledování jsem se dostal "náhodou" a těším se na druhou část. Takto si představuji službu veřejnoprávní televize. I přes výtky kritiků. 

 

 

První díl Marie Terezie jsem sledoval jen díky tomu, že jsem divákem Událostí a zůstal mi tedy naladěn program ČT1. Nejsem náctileté děvče ani jsem nikdy nebyl a z tohoto důvodu je pro mě hlavní role Vojty Kotka spíše odrazující než přitahující okolností. Nemám v úmyslu hodnotit jeho herecké výkony ani v uvedeném snímku ani v jiných rolích. Upoutávky mě nenalákaly, ani herecké obsazení v nich. Nakolik jsem byl příjemně překvapen, když jsem se "zakoukal" do koprodukčního díla 4 zemí. 

Asi z důvodu jiných večerních činností jsem neviděl úvodní scénu a proto tuto nemohu hodnotit. Co mě velmi příjemně překvapilo, je odvaha s jakou se do projektu pustila Česká televize. V době, kdy největší sledovanost na konci roku má pořad Karla Šípa, je podle mého názoru evidentní, že veškerých reality show a hudebních soutěží je moc. Česká televize je "živa" z koncesionářských poplatků, jak často s oblibou zmiňují její kritici. A proto by měla nakládat s financemi o to hospodárněji. Pokud chtěla natočit film o Marii Terezii, myslím, že byly dvě možnosti. V rámci rozpočtu použít existující kostýmy a většinu exteriérů udělat na českých zámcích. Byl by z toho kočkopes, který by zajisté sklidil oprávněnou kritiku. Česká televize se vydala jinou cestou. V koprodukci s dalšími našimi sousedy byla možnost dosáhnout na kombinaci českých i zahraničních herců, exteriérů a to vše v režii, která také není česká. 

Ve všech diskusích je evidentní, že se nejedná o dokument, který přesně popisuje historická fakta. A to nebylo ani cílem. Podařilo se ukázat, že již doba Marie Terezie byla plná intrik a politických handlů, jak je známe i dnes. Lidé měli svoje osobní zájmy, které povyšovali nad zájmy celku. Dcery byly vnímány hůře než synové, coby dědici trůnu. A alkohol a sexuální praktiky jistě také do této doby patřily. 

Souhlasím s tím, že příběh byl zpracován s jistou mírou kalkulu vůči sledovanosti. Ale o tom snad veřejnoprávní televize má být. Kostýmy, exteriéry a svým způsobem romantický příběh dokázal přitáhnout zájem i generací, které by se jinak o uvedené nezajímaly. 

Má snad Česká televize točit nízkonákladové pořady, které propadnou v konkurenci s komerčními televizemi a poté kritici koncesionářských poplatků budou křičet oprávněně? Nebo naopak vynaložit velké prostředky na produkci filmů, které budou dobově přesné, avšak nikoli divácky srozumitelné a vhodné pro debatu několika málo historiků? 

Podle mého názoru Česká televize již na začátku počítala s vlnou kritiky a rozporuplných reakcí. Ale je to naše historie a začalo se o ní hovořit ve veřejném prostoru. Kolik mladších nebo starších ročníků vědělo něco o Pragmatické sankci? Nyní je jistě procento výrazně vyšší a zajímalo by mě, nakolik vzrostlo uvedené slovní spojení v internetových vyhledávačích. 

Takže za mě, Česká televize, jedno velké ANO.

Autor: Pavel Kamas | úterý 2.1.2018 11:29 | karma článku: 43,05 | přečteno: 7786x
  • Další články autora

Pavel Kamas

Prokrastinace je jako masturbace

Citát v úvodu je můj oblíbený, jelikož splňuje to co většina citátů. V jedné větě popisuje realitu života. A tak jsem se svou prokrastinací strávil kus života a ještě mě jistě nějaká čeká. Přesto se snažím s ní bojovat. Jak?

1.6.2021 v 21:14 | Karma: 17,11 | Přečteno: 593x | Diskuse| Osobní

Pavel Kamas

Moje zbytečné pojištění domu - chování pojišťovny

Když jsme začali stavět dům a brali jsme si hypotéku, podmínkou bylo pojištění domu. Rozumím tomu, když si chce banka "ochránit" svoji investici. Stejně tak si chci svoji investici, dům, chránit já. A pojišťovna se mnou vydrbala.

11.5.2020 v 21:47 | Karma: 36,12 | Přečteno: 2333x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Tarantino vs. Greta - je vždy zlato co se třpytí?

Dvě osobnosti, které jedna věc spojuje. Quentin Tarantino je mnoha lidem znám bez ohledu na to, jestli viděli některý jeho film. Greta Thunberg je mnoha lidem známa, i když ji možná neslyšeli nikdy mluvit. A co je rozděluje?

9.8.2019 v 21:20 | Karma: 35,04 | Přečteno: 1686x | Diskuse| Společnost

Pavel Kamas

Miloš Zeman si užívá

Ano, prezident republiky si užívá svého druhého a posledního volebního období. Stejně tak jako Václav Klaus je i Miloš Zeman homo politicus. Oba mají rádi politiku, kontroverze, místo na výsluní a SILNÉ soupeře.

6.7.2019 v 11:13 | Karma: 21,09 | Přečteno: 720x | Diskuse| Politika

Pavel Kamas

Tak nám ukradli sekačku, paní Müllerová

Není to katastrofa, ale nepotěší to. Naštěstí se vždy snažím vzít si ponaučení pro příště z každé zkušenosti. Možná byste na to šli jinou cestou, ale tahle je moje a věřím, že mi v budoucnu přinese užitek. Jaká je? Pojďme na to.

19.4.2019 v 7:51 | Karma: 12,49 | Přečteno: 442x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

KOMENTÁŘ: Kdo zabil penzijní reformu? Svůj díl nesou vláda i opozice

24. dubna 2024

Premium Ani po dvaceti letech diskusí se nedočkáme konsenzuálně přijaté reformy penzí, ale jen...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  13:49

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1764x
Začal jsem s nemovitostmi, financemi a přes to se dostal osobnímu rozvoji. Jsem lektor, protože mě to baví. Sám jsem si prošel údolím prokrastinace. 

web: kamaspavel.cz

Díky za podporu :-)

Seznam rubrik