Čapek napsal RUR. Já napíši o RVR. Rozum Versus Rozmar

4. 09. 2017 13:04:14
Mám rád ekonomii, protože funguje. A ta praví "Spotřebitel jedná racionálně". Já jsem si myslel, že jsem se racionálně nechoval a mýlil jsem se. Rozmar je racionální. Je to smysl života.

Existuje mnoho pravd a názorů, proč jsme na tomto světě. Já jsem stále ještě nenašel ten, s kterým bych se ztotožnil. Ve zkratce řečeno je naše působení na tomto světě dáno třemi body. Narození, smrt a to mezi tím. Internet, televize, tisk i diskuse v hospodách jsou zahlceny tématy Severní Korea, uprchlíci, nezaměstnanost a nízké mzdy. Třeba Donald Trump je již součástí systému a tohle téma poněkud ochladlo. Tak dopadne i téma o Koreji nebo uprchlících. Tím chci říci, že pokud máme tři body našeho bytí, tak první jsme si nezvolili - narození a o posledním - smrti - většinou také nechceme rozhodnout sami. Racionální je tedy věnovat se času mezi těmito mezníky. A jestli neznám smysl života, tak je fajn tuto dobu vyplnit lépe než hůře.

Mnoho lidí má smysl života svoje děti, další schraňuje mamon a jiný se snaží pomáhat bližním. Ať patříme do kterékoli kategorie, naše cesta začala narozením a skončí smrtí, takže to asi hlavní důvod naší existence není. Mamon, děti ani dobrý pocit si s sebou neodneseme. Tak se upínáme k racionálnímu chování na tomto světě. Kupujeme levněji než draze, žijeme zdravěji než nezdravě a v práci raději rosteme vzhůru než padáme. Celé je to o tom, že kdysi někdo řekl, že více je lépe.

Jelikož mám rád onu ekonomii, tak jsem mnoho let žil ve stejném režimu. Jezdit levněji je lepší, mít vyšší příjem je lepší a spořit je lepší než utrácet. A zde - buď pochválena - mi otevřela oči EU. Lidé se chovají racionálně, protože jsou takto nastaveni, ale ne vždy. Někdy si dovolí chovat se neuváženě a proto přichází pomoc shůry - myšleno z Bruselu. Drahé telefonní tarify jsou zlo, vyšší spotřeba benzínu v autech je zlo a stejně tak spotřeba elektřiny u vysavačů. Nemluvě o žárovkách, které více topí než svítí. Přece všechny tyto věci spotřebovávají zdroje, které jsou vzácné a je třeba s nimi šetřit. Když planetu vydrancujeme, tak nezůstane nic pro další generace. A to je smyslem našeho života. Zakážeme chodit do lesů, aby tam mohly chodit naše děti. Uzavřeme katedrály, abychom nezničili architekturu a mohly ji obdivovat další generace. A můžeme pokračovat ve všech oblastech. Kdysi jsem cestou do Chorvatska navštívil národní park Krka a mohli jsme se tam vykoupat. Když jsem tam jel o mnoho let později, již to bylo zakázáno. Je třeba vše zachovat pro další generace.

Nemyslím si, že je třeba drancovat všechno kolem nás. Ale také si nemyslím, že uzavřít vše nenahraditelné, nečerpat neobnovitelné zdroje a zakázat vstupy do přírody jsou řešením. Co řekneme dalším generacím? "Tam je něco, říkají tomu národní park nebo katedrála, ale v životě jsem tam nebyl a nevím co to je. Hlavně tam nechoď, ať to nezničíš, ať to zůstane dalším generacím".

A stačilo tak málo, abych došel k tomuto tématu. Koupil jsem si auto. Úplně iracionální nápad. Máme doma dvě auta. Třetí auto, jsou vyhozené peníze za nákup, pojistky, opravy atd. A to nemluvě o tom, že ono třetí auto má větší spotřebu než zbývající dvě. A navrch, několikrát jsem se s tím autem jel projet jen tak pro radost. Utratil jsem peníze za benzín a amortizaci a nepřineslo mi to žádný užitek. Nejel jsem s tím do práce ani na nákup, nevezl jsem nikoho z blízkých k lékaři. Užíval jsem si cestu a dával větší pozor na provoz než obvykle. Přijel jsem domů a měl jsem radost. Byl jsem milejší na okolí a s větší chutí pracoval. A to bylo racionální. I když to v číslech bylo dražší než sedět doma nebo jet autem s nižší spotřebou. Ale bylo to něco mezi mým narozením a smrtí, co mi v tu chvíli přineslo užitek, smysl a radost. A v žádném případě jsem nechtěl plenit silnice, životní prostředí ani vzácné zdroje. Jen jsem přinesl sobě i okolí trochu radosti do života.

RvR - Rozum versus Rozmar

RvR - Racionalita versus Radost

Autor: Pavel Kamas | pondělí 4.9.2017 13:04 | karma článku: 13.92 | přečteno: 444x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ekonomika

Ladislav Jílek

Něco k huti Liberty

My starší ji známe pod jménem Nová huť Klementa Gottwalda. Ti ještě starší ji znali pod jménem Jižní závod, který jí dali Němci, kteří ji začali stavět během 2SV.

25.3.2024 v 16:35 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 597 | Diskuse

Milan Smutný

Nesnesitelně drahá láce solárních a větrných zdrojů

Daňoví poplatníci v Německu se vztekají: v rozporu s vládní ideologií zjišťují, že zelená tranzice levnými zdroji ze slunce a větru se nejen nekoná, ale devastuje ekonomiku, soukromé i veřejné rozpočty a vede k politickému chaosu.

25.3.2024 v 11:31 | Karma článku: 35.74 | Přečteno: 904 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Co se to děje s úroky?!

Už tento týden bude znovu Česká národní banka rozhodovat o nastavení jejích úrokových sazeb. A ekonomové ve svých reportech skoro o ničem jiném nemluví.

20.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 34.95 | Přečteno: 1573 | Diskuse

Karel Trčálek

Čelíme statistickému zkreslení paní Šichtařové!!!

Počet lidí, kteří jsou přesvědčení, že je paní Šichtařová ekonomka, v roce 2023 stoupl o 173 000 na 4,224 milionu lidí. Vyplývá to ze statistik paní Šichtařové...

18.3.2024 v 8:43 | Karma článku: 19.36 | Přečteno: 496 | Diskuse

David Kunc

Ekonomické události 11. týdne

Americká inflace se delší dobu pohybuje nad 3 %. Aby inflace zpomalila, bude muset zpomalit i americká ekonomika - což, se možná již pomalu začíná dít. Dokud v USA nenastanou podobné symptomy jako v EU, bude inflace patrně vyšší

18.3.2024 v 6:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 69 | Diskuse
Počet článků 130 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1761

Začal jsem s nemovitostmi, financemi a přes to se dostal osobnímu rozvoji. Jsem lektor, protože mě to baví. Sám jsem si prošel údolím prokrastinace. 

web: kamaspavel.cz

Díky za podporu :-)

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...