Pavel Kamas

Smlouvy se musí dodržovat. Aspoň dokud jsou jednostranně výhodné.

4. 07. 2017 16:29:58
Žijeme ve světě, kdy podání rukou již není garancí platnosti. Tak máme smlouvy s nekonečným množstvím podmínek a odstavců. A k tomu jeden "bonus" navrch. Právo přijmout jejich podmínky.

Mám to štěstí, že jsem zažil dobu, kdy písemná smlouva byla doplňkem k ústní domluvě a podání rukou. A to když se jednalo o větší obchody v pozdějším věku. Když jsem byl dítě, obchodovali jsme s kluky běžně. A samozřejmě jsme neměli žádné písemné smlouvy. Z jednoho úhlu pohledu by se dalo říci, že se jednalo o málo hodnotné věci, ale pro nás to znamenalo velké jmění. Sbírali jsme známky, odznáčky, duhové kuličky a jiné věci, které byly v té době dostupné. Měnili jsme je mezi sebou a neurčovali jsme cenu odhadcem nebo podle katalogu. Cena byla tržní.Chceš takovou známku? Já za ni chci tyto dvě jiné nebo jinou věc. Slovo dalo slovo a směna proběhla. Nebo proběhla částečně s dohodou vyrovnání později. A fungovalo to. Ani nás nenapadlo, následně zapírat ústní dohodu nebo jiné neférové jednání. Vždyť jsme byli desetiletí kluci a ti drží slovo. Nikdo si nedovolil nedodržet něco, když to stvrdil podáním rukou a garantoval svým jménem.

Uběhlo několik let, stal se ze mě dospělý člověk a nesl jsem si s sebou do života zkušenost, že slovo platí. Kupovali jsme byt a neměli dostatek financí, jako většina mladých lidí. Část peněz mi půjčila stavební spořitelna, část peněz kamarád. Domluvili jsme se s kamarádem na splátkovém kalendáři a podmínkách. Půjčka byla bezúročná, vždyť jsme byli kamarádi. Tenkrát mi to připadalo normální, dnes když píšu tyto řádky, mám pocit, jako by se to nestalo. Nejsem si jistý, ale možná jsme mezi sebou neměli ani písemnou smlouvu, vždyť jsem mu byl zavázán a snažil jsem se půjčenou částku splácet co nejrychleji. Druhý kamarád mi šel ručit a tak jsem byl zavázán i jemu a pravidelně ho informoval o tom, jak řádně splácím úvěr ze stavebního spoření. Největší část financí jsem měl od stavební spořitelny. Koupě bytu byla životní investice a stavební spořitelna byla tím zkušenějším v našem vztahu. Uzavřel jsem smlouvu o stavebním spoření, smlouvu o úvěru a peníze na koupi bytu byly k dispozici. Z dnešního pohledu bych slovo smlouva zaměnil za sousloví jednostranný návrh. Ve slově smlouva cítím to, že se strany smluvily. Čím dál více se strany nedomlouvají, ale je to tak, že dostaneme vyplněný formulář, kde se máme pouze podepsat. Jiná varianta není. Stejně jako když se v dnešní době člověk registruje k odebírání nějaké služby apod. Stačí zaškrtnout políčko Souhlasím se smluvními podmínkami. Souhlasím x nesouhlasím. Žádná možnost zahrnout do smlouvy můj požadavek. Ale OK, stále je to moje svobodná volba. Tak jsem splácel stavební spoření s daným úrokem. Úroky na trhu klesaly, ale já jsem měl smlouvu s úrokem vyšším a respektoval jsem to. Spořitelna vydělávala na mých vyšších úrocích, ale na začátku jsme uzavřeli smlouvu. Ne že bych měl na výběr, ale bral jsem to tak jako při půjčce od kamaráda. Já chtěl finance, stavební spořitelna mi je za jimi daných podmínek půjčila a já to respektoval. A respektoval bych to i bez písemné smlouvy. Protože slovo platí.

Kolem roku 2010 jsem si uzavřel stavební spoření u Raiffeisen stavební spořitelny. Myslím si, že vlastní bydlení je dobrá investice. Spořím a podmínky se mění. Ano trh je trh a nikdo neví co bude za pár let. Postupně se státní podpora snížila a podmínky zpřísnily. Rozumím tomu, je třeba být dobrým hospodářem (míněno stát). Stavebním spořitelnám ubývali klienti a zisky klesaly. Je třeba ztrátu někde kompenzovat a tak mi zvýšili poplatek za vedení účtu. OK, výhody ubývají, ale budiž. Až to přišlo. Pár dní zpět jsem obdržel dopis s oslovením Vážený pane Kamasi (jak dokážeme v dnešní době devalvovat slova) Vaše smlouva je vedena v tarifu, který již není v nabídce. Máte možnost zdarma uzavřít novou smlouvu. Jak vstřícné. Až na ten dovětek. Pokud novou smlouvu neuzavřete a původní nevypovíte, budou vám změněny podmínky. Zavolal jsem na číslo uvedené v dopise a bylo mi sděleno, jak výhodné je mít novou smlouvu, finančního poradce a plný servis. Když jsem paní vysvětlil, že jejich jednostranný krok zrovna není vstřícný, odpověděla mi, že podmínky pro ně nejsou výhodné. Uznal jsem její tvrzení a opáčil, že pro mě také nebyly podmínky výhodné, když jsem měl vyšší úrokovou sazbu z úvěru i v době kdy sazby klesaly a respektoval jsem podmínky a riziko smlouvy na několik let dopředu. Paní mě odbyla slovy, že podle smlouvy mají nárok snížit mi úrok na spoření, podepsal jsem to a oni zkrátka chtějí svůj zisk. Ano, podepsal. Do budoucna si budu půjčovat peníze na podání rukou a smlouvu jednou větou na papíře a stejně tak budu pomáhat svým kamarádům já.

Aspoň si ušetřím čtení dopisu se slovy Vážený pane Kamasi, jelikož jste náš důležitý klient ...

Autor: Pavel Kamas | karma: 36.67 | přečteno: 2781 ×
Poslední články autora